विक्की कौशल की 'छावा' ने बॉक्स ऑफिस पर चमत्कार किया, पहले सप्ताह में ₹230 करोड़ पार

मार्च 3 Roy Iryan 13 टिप्पणि

विक्की कौशल की 'छावा' का बॉक्स ऑफिस पर धमाका

लक्ष्मण उतेकर के निर्देशन में बनी विक्की कौशल की ऐतिहासिक फिल्म 'छावा' ने बॉक्स ऑफिस पर तहलका मचाते हुए अपनी जगह बना ली है। फिल्म ने अपने रिलीज के आठवें दिन यानी दूसरे शुक्रवार को ₹23.50 करोड़ की कमाई की, जिससे इसने अपने घरेलू बॉक्स ऑफिस कलेक्शन को ₹242.75 करोड़ और विश्व स्तर पर ₹338.75 करोड़ तक पहुँचा दिया।

यह फिल्म विक्की की पूर्व की सबसे ज्यादा कमाई करने वाली फिल्म *उड़ी: द सर्जिकल स्ट्राइक* को पहले ही हफ्ते में पीछे छोड़ चुकी है। 'छावा' में विक्की ने छत्रपति संभाजी महाराज का पात्र निभाया है और उनके साथ रश्मिका मंदाना, अक्षय खन्ना, आशुतोष राणा और दिव्या दत्ता भी अहम भूमिकाओं में हैं।

क्षेत्रीय ऑक्यूपेंसी और फिल्म की अलग पहचान

क्षेत्रीय ऑक्यूपेंसी और फिल्म की अलग पहचान

फिल्म के प्रदर्शन की बात करें तो मुंबई में 44%, पुणे में 53.25% और चेन्नई में 47.25% ऑक्यूपेंसी रही, जो दर्शकों की बड़ी संख्या को दर्शाती है। इसके विपरीत एनसीआर में 20.25% और सूरत में 12.25% ऑक्यूपेंसी रही, जो अपेक्षाकृत कम है। परंतु, नाइट शोज में 51.49% ऑक्यूपेंसी के साथ, यह फिल्म परिवार व बच्चों के लिए खास आकर्षण का केंद्र बन गई।

फिल्म शिवाजी जयंती के मौके पर खास प्रदर्शन करते हुए ₹32 करोड़ की ऊँची कमाई की। महाराष्ट्र में टैक्स छूट की माँग भी उठी, परंतु अभी तक कोई आधिकारिक घोषणा नहीं हुई। 'छावा' के सामने *मेरे हसबैंड की बीवी* नामक नई रिलीज ने कमजोर शुरुआत की, जिससे 'छावा' को अतिरिक्त बढ़त मिली।

Roy Iryan

Roy Iryan (लेखक )

मैं एक अनुभवी पत्रकार हूं जो रोज़मर्रा के समाचारों पर लेखन करता हूं। मेरे लेख भारतीय दैनिक समाचारों पर गहन विश्लेषण प्रदान करते हैं। मैंने विभिन्न समाचार पत्र और ऑनलाइन प्लेटफार्म के लिए काम किया है। मेरा उद्देश्य पाठकों को सही और सटीक जानकारी प्रदान करना है।

rohit majji

rohit majji

yrr yeh film toh dhamaka hai! 230 cr se zyada kama liya 😍

Prerna Darda

Prerna Darda

The phenomenological resonance of this cinematic artifact transcends mere box office metrics - it’s a cultural recalibration of Maratha historiography through performative authenticity. Vicky’s embodiment of Chhatrapati Sambhaji isn’t acting - it’s ancestral reclamation. The narrative architecture subverts colonial historiography by centering indigenous epistemologies, and the spatial distribution of occupancy rates reveals a latent demand for mytho-historical reclamation in non-NCR markets. This isn’t cinema - it’s epistemic resistance.

Abhi Patil

Abhi Patil

Honestly, the entire narrative structure feels like a regurgitated colonial myth dressed in Marathi garb. The film’s obsession with glorifying warrior kings ignores the systemic violence inherent in those very regimes. Why do we keep romanticizing feudalism under the guise of patriotism? The box office numbers are a symptom of collective historical amnesia, not artistic triumph. And don’t get me started on the casting - why is every historical figure portrayed by someone who looks like they stepped out of a Bollywood fashion shoot?

Vipin Nair

Vipin Nair

The occupancy rates in Mumbai Pune and Chennai show regional appetite for historical narratives but NCR’s low numbers suggest urban audiences are still stuck in commercial formulae. Night shows at 51% prove family audiences are hungry for substance. The tax demand in Maharashtra is logical - cultural products should be incentivized not taxed. But the real win is how it outperformed Udaari without any gimmicks.

Shardul Tiurwadkar

Shardul Tiurwadkar

Let’s be real - this film didn’t just break records, it broke the illusion that only star-driven comedies or romances can dominate. The fact that a 3-hour historical epic with no item number and minimal CGI pulled this off? That’s not luck. That’s audience maturity. Someone finally made a film that trusts viewers to think. The industry needs to take notes - not just copy the formula.

VIKASH KUMAR

VIKASH KUMAR

I cried during the battle scene bro 😭😭😭 my mom called me from Pune and said she saw it 3 times already and now she’s wearing a sari like Sambhaji’s queen 😭😭😭 #ChhavaRevolution

Devi Rahmawati

Devi Rahmawati

It is heartening to observe that audiences are gravitating toward historically grounded narratives, particularly those that elevate regional identities with dignity and precision. The decision to portray Chhatrapati Sambhaji without mythologizing his flaws demonstrates a commendable commitment to historical fidelity. This is a model for future cinematic endeavors - one that prioritizes education over entertainment.

Abhijit Padhye

Abhijit Padhye

You all are missing the point. This film is just a glorified propaganda piece for Maratha supremacy. Why no mention of the Mughal perspective? Why no balance? It’s the same old narrative - we’re always the heroes, everyone else is the villain. If you think this is art, you’re being manipulated. The box office is a mirror of ignorance, not greatness.

Uday Teki

Uday Teki

this movie made my grandma cry and my little cousin ask me who sambhaji was 😊 i think that’s the real win. not the money, but the curiosity it sparked

Ira Burjak

Ira Burjak

Funny how people celebrate this as ‘national pride’ but barely care about the same effort going into films about Dalit heroes or tribal legends. The spotlight is always on the same few narratives. I’m glad ‘Chhava’ did well - but let’s not pretend this is the only history worth telling.

Haizam Shah

Haizam Shah

If you think this film is just about history, you’re naive. It’s a direct challenge to the entire Bollywood machine. No crass comedy, no forced romance, no product placement - just raw storytelling. The fact that it beat all the trash releasing at the same time? That’s a revolution. Stop calling it entertainment - it’s a statement.

UMESH ANAND

UMESH ANAND

The glorification of militaristic monarchs in the 21st century is a regressive step. We are a democratic republic - why are we celebrating feudal conquests as national icons? The film’s success reflects a disturbing cultural regression. This is not progress. This is nostalgia dressed as patriotism.

Karan Chadda

Karan Chadda

Bhaiya, yeh film toh bas Maharashtra ke liye hai na? NCR mein toh koi nahi dekha, aur phir bhi sab bol rahe hain ‘national hit’? 😒 Bhai, hum bhi audience hain. Humari bhi kahani bolo. #ChhavaButWhereIsMyState

अपनी टिप्पणी टाइप करें